We wszystkich 16 oddziałach wojewódzkich NFZ uruchomione zostały stanowiska ds. profilaktyki i promocji zdrowia. W każdym z nich pracuje profesjonalny doradca, który pomoże skorzystać z programów ochrony zdrowia oraz podpowie, jak wykonać podstawowe pomiary w samooobsługowym kiosku profilaktycznym.

 

Samooobsługowe kioski profilaktyczne

Wyglądają futurystycznie i tym właśnie mają przyciągać uwagę. Zapewniają jednocześnie prywatność i bezpieczeństwo osobom, które zdecydują się na wykonanie pomiarów:

  • wzrostu,
  • masy ciała,
  • indeksu masy ciała, czyli BMI,
  • składu ciała,
  • ciśnienia tętniczego krwi.

 

Te podstawowe pomiary medyczne są niezbędne, aby ocenić ryzyko najbardziej niebezpiecznych chorób cywilizacyjnych.

Analiza składu ciała mierzy poziom tkanki tłuszczowej, mięśniowej oraz zawartości wody w organizmie. Pomiar ciśnienia tętniczego krwi ma pomóc w wykryciu nadciśnienia tętniczego. To właśnie ono bezpośrednio lub pośrednio jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w Polsce. Nieleczone nadciśnienie tętnicze może doprowadzić m.in. do chorób układu krążenia (w tym zawału serca, niewydolności serca, arytmii), udaru mózgu, chorób nerek czy retinopatii.

Wyniki pomiarów, wydrukowane bezpośrednio w kiosku, będzie można omówić z doradcą, na stanowisku ds. profilaktyki i promocji zdrowia.

 

WAŻNE!
Z kiosków mogą korzystać osoby z niepełnosprawnościami, w tym osoby niedowidzące i poruszające się na wózkach inwalidzkich.

 

Technologicznym partnerem projektu i dostawcą kiosków jest Comarch Healthcare.

 

Doradcy ds. profilaktyki i promocji zdrowia

Profesjonalni doradcy ds. profilaktyki i promocji zdrowia przedstawią klientom zakres norm wykonanych pomiarów. Co ważne, doradcy nie interpretują wyników. Doradcy udzielą natomiast dokładnych informacji o prowadzonych przez NFZ programach profilaktycznych i doradzą, jak można się do nich zgłosić.

`Wśród nich są:

  • program Profilaktyka 40 PLUS – (konsultant pomoże wypełnić ankietę niezbędną do otrzymania skierowania na badanie diagnostyczne oraz znaleźć najbliższą placówkę, która wykonuje badania w programie),
  • Narodowy Program Szczepień przeciw COVID-19 – (doradca przekaże informacje o szczepieniach i lokalizacjach punktów, w których można przyjąć szczepionkę przeciwko COVID-19),
  • portal Diety.nfz.gov.pl – (konsultant zaproponuje kilka planów żywieniowych, które są dostępne po założeniu konta na portalu).

 

Konsultant pomoże także założyć Profil Zaufany i aktywować Internetowe Konto Pacjenta. Dzięki IKP pacjent otrzyma m.in. e-receptę SMS-em lub mejlem, dostanie e-skierowanie, udostępni lekarzowi informację o stanie swojego zdrowia i przepisanych lekach albo pobierze unijny certyfikat COVID oraz sprawdzi historię swojego zdrowia. Wszystkie najważniejsze dane są dostępne również w aplikacji mobilnej MojeIKP.

 

Informacje praktyczne

Łódzki kiosk mieści się na sali obsługi klienta ŁOW NFZ w Łodzi przy ul. Targowej 35. Sala i kiosk są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – także dla osób niewidzących i niedowidzących.

Aby skorzystać z usług doradcy ds. profilaktyki i promocji zdrowia oraz z pomiarów w kiosku profilaktycznym, wystarczy zapisać się przez strony internetowe oddziałów wojewódzkich NFZ lub przez Telefoniczną Informację Pacjenta – dzwoniąc pod bezpłatny i całodobowy numer 800 190 590.

 

Punkty są czynne w godzinach 9.00-12.30 i 13.00-15.30.

Źródło: Centrala NFZ