W związku z ogłoszonym stanem epidemii, związanym z zakażeniami koronawirusem, informujemy przedsiębiorców, że istnieje możliwość złożenia indywidualnego wniosku o rozłożenie na raty lub ulgę w spłacie zobowiązań podatkowych i należności cywilnoprawnych wobec gminy Zgierz.

Zgodnie z art. 67b w powiązaniu z art. 67a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 ze zm.) organ podatkowy, w tym Wójt Gminy Zgierz na wniosek podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem  publicznym, może:

– odroczyć termin płatności lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,

– odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki określone w decyzji, o której mowa w art. 53a,

– umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Natomiast ulgi w spłacie należności cywilnoprawnych (np. oddanie nieruchomości w najem, dzierżawę lub użytkowanie) mogą być umarzane w całości albo w części lub ich spłata może być odraczana lub rozkładana na raty zgodnie z zasadami, które określa uchwała nr LII/555/10 Rady Gminy Zgierz z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu udzielania ulg w spłacie należności pieniężnych, mających charakter cywilnoprawny, przypadających gminie Zgierz lub jej jednostkom podległym i warunków dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz wskazania organu lub osoby uprawnione do udzielania tych ulg.

Niniejsze ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych i należności cywilnoprawnych skierowane są przede wszystkim dla przedsiębiorców, którzy na skutek epidemii koronawirusa czasowo zawiesili prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą oraz przedsiębiorców lub osób, u których nastąpił znaczący spadek przychodów (dochodów).

Nadmienia się, że pogorszenie sytuacji ekonomicznej przedsiębiorców w związku rozprzestrzenianiem się COVID-19 nie zwalnia podmiotu udzielającego pomocy w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE z konieczności stosowania przepisów dotyczących pomocy publicznej.

Ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych i należności cywilnoprawnych będą udzielane                 w formie pomocy de minimis, zgodnie z przepisami rozporządzenia KE nr 1407/2013 z dnia                              18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii europejskiej do pomocy de minimis.

Wszystkie formy pomocy będą udzielane na wniosek przedsiębiorcy, który winien być odpowiednio udokumentowany.

Ogólne informacje wraz z drukami są udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej (Załatw sprawę – Podatki).

Wnioski należy przesłać na adres Urzędu Gminy Zgierz, 95-100 Zgierz, ul. Łęczycka 4:

– za pośrednictwem poczty,

– skrzynki ePUAP

– lub złożyć w skrzynce podawczej zlokalizowanej przy wejściu do budynku Urzędu Gminy Zgierz.

Szczegółowe informacje udzielane są pod numerem telefonu 42 716 25 15 wew. 227.